Epäoikeudenmukaisuuden korkein aste on
teeskennelty oikeudenmukaisuus. - Platon
|
Viime blogikirjoitukseni oli pitkä kuin nälkävuosi.
Palautetta tuli, että kaikki eivät jaksaneet lukea sitä täydellisesti. Siksi
jaan tämän blogikirjoitukseni kahteen osaan, joista toinen ilmestyy huomenna.
Aiheena on siis siviilipalvelus. Tämäkin yhtä lailla tasa-arvoa tukahduttava
ilmentymä Suomessa. Kiinnitä kirjoituksessa huomiota etenkin siihen, että
Suomessa on ainoa EU-maana ollut 2000-luvulla mielipidevankeja ja
siviilipalveluksen kesto voidaan rinnastaa seitsemän vuoden ehdottomaan
vankeusrangaistukseen.
Meidän kaikkien mielipiteet sivareista ovat varmasti aika
lailla kielteisiä. Omakin suhtautuminen on kuin kaksiteräinen miekka. Siitä
kirjoitan enemmän huomenna. Mutta nauttikaa ja kommentoikaa!
Aseistakieltäytyminen ei ole uusi ilmiö Suomessa tai
muuallakaan: sen historia ulottuu vuosisatojen päähän. Esimerkiksi jo
1600-luvulla nuorukaiset välttelivät Ruotsin valtakunnan sotaväenottoja,
1900-luvun sortovuosina Suomessa oli laaja aseistakieltäytyjäliike, kun kutsuntoja Venäjän armeijaan boikotoitiin vastalauseena Suomen
tuolloisen armeijan lakkauttamisesta. Yhdysvalloissa nuoret piilottelivat Vietnamin sodan aikana
1960-luvulla, jotta heidän ei tarvitsisi lähteä sotaan. Yhdysvaltain
presidenttinäkin kaksi kautta vuosina 1993–2001 toiminut Bill Clinton onnistui
välttämään asevelvollisuuden, joka vielä tuolloin oli kaikille pakollinen kuin
tämän päivän Suomessa. Yhdysvalloissa yleinen asevelvollisuus lopetettiin
Vietnamin sodan jälkeen. Lukuisia muitakin esimerkkejä on toki.
Suomessa aseistakieltäytymisoikeus on ollut voimassa jo
päälle 80 vuotta siviilipalveluslain (1931) säätämisen johdosta. Sota-aikana
(1939–45) kaikki miehet olivat kuitenkin asevelvollisia. Siitä huolimatta
erityisesti jatkosodan aikana noin 15 000 suomalaismiestä siirtyi ”käpykaartiin”
eli pakeni liikekannallepanoa piileskellen metsissä, kellareissa tai lähtemällä
Ruotsiin. Kiinnijääneet passitettiin vankilaan. Talvisodan henkeä?
Aseistakieltäytyminen ole koskaan mahtunut sotiemme pohjalta
rakennettuun kansalliseen sankaritarinaan, jolla edelleen pönkitetään armeijaa
tukevaa ”maanpuolustushenkeä”. Kieltäytymiselle on aina haettu perusteita,
painavia sellaisia. Sen sijaan kukaan ei ole koskaan kysynyt perusteita, miksi
suorittaa itse asepalvelus. Onko sinulla vahva eettinen vakaumus toisen ihmisen
tappamiseen vaadittujen taitojen opettelemiseen? On aihetta kysyä, tarvitaanko
edes perusteita kieltäytymiselle. Eikö ideaalitilanne olisi, että armeija ja
siviilipalvelus olisivat tasa-arvoisia vaihtoehtoja? Viitaten edelliseen kirjoitukseeni,
armeijaahan pidettiin 90-luvun tasa-arvokeskustelussa pikemminkin oikeutena
kuin velvollisuutena.
Armeijan vaihtoehdot, siviilipalvelus tai vankila, ovat
erityisen kohtuuttomia. Siviilipalvelus on rangaistuksen omaisen pitkä ja vaihtoehtona
täysin surkea. Tahtoa asioiden kuntoon saamiseksi ei ole Suomessa ollut
koskaan: siviilipalvelus halutaan säilyttää rangaistuksena niille, jotka eivät
kurkkusalaattiin halua pukeutua.
Sivareihin suhtaudutaan nuivasti, eikä se ole oikeastaan
vaihtoehtokaan monelle ympäristön - perhe-, suku-, kaveri-, työ- ja muun piirin
- painostuksen vuoksi. Sivareita ylenkatsotaan ja pidetään lintsareita
yhteiskunnassamme, vaikka he tekevät 13 kuukautta täysin palkatonta työtä
yhteiskunnan hyväksi - esimerkiksi vanhainkodeissa, päiväkodeissa, kouluissa -
siinä vaiheessa, kun tytöt viettävät välivuotta kierrellen maailmaa esimerkiksi
tai nostaen vaikka sotkun luukulta rahaa. Toki moni naisista aloittaa myös
opiskelun heti tai on työelämässä. Pääpointti on kuitenkin, että nainen ei koe samanlaista halveksuntaa
kuin siviilipalveluksen suorittanut mies. Miten siviilipalveluksen suorittanut
mies voi olla huonommassa asemassa yhteiskunnassamme kuin armeijaa käymätön
nainen, joka on samaan aikaan, kun tämä mies on tehnyt työtä ilmaiseksi
yhteiskunnalle, elänyt täysin vapaata elämää. Toinen on perustuslain - tasa-arvon kannalta - epäkohdan
vuoksi pakotettu vuodeksi valtion hoiviin. Omituista tasa-arvoa, sanon minä.
Työelämässä armeijaa käymätöntä miestä syrjitään verrattuna armeijan
käymättömään naiseen. Naiselle armeijan käynti on pelkkää plussaa. Miehen
suorittama asepalvelus on vain perusjuttu. Mitä tasa-arvoa tämä on?
Irvokkain jäänne kansalaisvelvollisuudessamme on vankilaan
passittaminen totaalikieltäytyjien kohdalla yli puoleksi vuodeksi. He eivät saa
edes ”ensikertalaisen” alennusta, kuten ensikertaa vankilaan joutuville
”annetaan”. Tuomion tylyyden hahmottaa vertaamalla, mihin rikokseen
ensikertalaisen pitäisi syyllistyä, jotta joutuisi istumaan yli puoli vuotta
sellissä: armeijasta kieltäytyjä saa reippaasti kovemman rangaistuksen kuin
kuolemantuottamukseen tai törkeään seksuaaliseen hyväksikäyttöön syyllistynyt.
Siviilipalveluksen kohtuuton pituus puolestaan tulee
ymmärretyksi parhaiten, kun sitä vertaa vankeustuomion vaihtoehtona
käytettävään yhdyskuntapalveluun, jota myös siviilipalvelus käytännössä on.
Nykypäivänä jopa kahdeksan kuukauden ehdottomia vankeusrangaistuksia muunnetaan yhdyskuntapalveluksi, jota määrätään enimmillään 200 tuntia – yleensä paljon
tätä vähemmän. Tämä vapaa-aikana suoritettava yhdyskuntapalvelu tuntuu kovin
lievältä ja lyhyeltä verrattuna siviilipalvelukseen verrattuna, joka tarkoittaa
käytännössä yli 2000 tunnin työvelvollisuutta voittoa tavoittelemattomassa
organisaatiossa eli käytännössä valtion leivissä. Siviilipalvelus vastaa
käytännössä noin seitsemän vuoden (!) ehdotonta vankeustuomiota, kun käytetään
tyypillistä muuntosuhdetta.
Etenkin ihmisoikeuskysymyksissä päätään nostanut entinen
tasavallan presidentti Tarja Halonen on ollut hyvin haluton armahtamaan
totaalikieltäytyjiä, joiden vankeusrangaistusta voidaan pitää kohtuuttomana.
Amnesty International on toistuvasti kiinnittänyt asiaan huomiota. Presidentti
on todennut, että miesten asepalvelus on ”luonnollinen” ja naisten
vapaaehtoinen palvelus on puolestaan, jälleen kerran, tärkeä tasa-arvon
kannalta.
Euroopan neuvoston ihmisoikeusvaltuutettu on antanut
Suomelle useita kertoja huomautuksen siviilipalveluksen pituudesta sen
rangaistusomaisuudessa ja ilmaissut pettymyksen, ettei Suomessa puututa
huomautuksiin millään tavoin. Suomi on ollut 2000-luvulla myös
siviilipalvelusaikansa johdosta ainoa EU-maa, jossa on Amnesty Internationalin
tunnustamia mielipidevankeja.
Miten ihmeessä tällainen on mahdollista Suomessa? Siitä huomenna lisää, ja siitä, miksi siviilipalvelus on parempi vaihtoehto kuin armeija.
Miten ihmeessä tällainen on mahdollista Suomessa? Siitä huomenna lisää, ja siitä, miksi siviilipalvelus on parempi vaihtoehto kuin armeija.
Lähteinä käytetty: Tahdon asia - Suomalainen maanpuolustus
murroksessa (Like 2006) ja Arno Kotron Uhreja ja uhri mieltä –artikkeli ja Sampa
Oinalan Aseistakieltäytyjien Suomi -artikkeli.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!