P-kauden aikana alokas, taistelija, oppii kaikki tärkeimmät perustaidot, joita sotilas tarvitsee. Peruskausi kestää nykyisin seitsemän viikkoa aiemmin sen ollessa kahdeksan viikkoa pitkä. Sen aikana valitaan johtajakoulutukseen lähtijät ja muihin tehtäviin sijoitettavat. Valintoihin vaikuttavat esimerkiksi esimiesten ja palvelustovereiden arviot, peruskoulutuskaudella suoritettavat soveltuvuuskokeet (ns. pällitestit), lihas- ja kuntotestit (vatsat, punnerrukset, vauhditon pituus sekä cooperin testi) sekä sotilaan menestys perustutkinnossa (älykkyys- ja johtajatestit).
Käytännössä voidaan sanoa, että peruskausi on sotilaan tärkein kausi. Miksi? Koska se on Suomessa kaikilla taistelijoilla samanlainen, tulee sitten taistelijasta sotilassoittaja, keittäjä, RUK:in käynyt kokelas tai armeijaan jäävä ammattisotilas. Kaikki heistä käyvät saman koulun, joku voisi sanoa saman paskan, lävitse.
Mikä on peruskaudessa on kuitenkin vikana
sen lisäksi, että sotilaan lihas- ja kuntotestit ovat lähes huvittavinta, mitä
voi olla?
Ensinnäkin se on aivan liian lyhyt, tai vaihtoehtoisesti siinä käydään
aivan liian vähän - riittävästi asioihin paneutuen - asioita lävitse. Toki viime viikkoni (p-kauden viikko seitsemän) armeijassa oli lähes turhinta ja määrärahojen suurinta haaskausta mitä tässä maassa voi olla: huoltokoulutusta (toisin sanoen kivesten neppailua armeijakielellä alias "ei tehdä mitään") koko viikko. Tosin itse kävin viikon aikana ajokurssin, jotta voin ajaa armeijan autoja, mutta suurin osa joukkueestani teki huoltokoulutusta - tunti tunnin jälkeen. Viikko armeijassa meni siis turhaan, olisiko palveluspäiviä pitänyt pudottaa vielä enemmän? Kyseisen viikon määrärahat olisi voinut ohjata vaikka vanhuksille tässä maassa sen sijaan, että poikien pitää saada kuluttamaan aikansa jotenkin kassulla.
Mutta itse asiaan, eli peruskauden joihinkin ongelmiin. Mitä ongelmia on? Sotilas, ainakaan suurin osa heistä, ei hallitse perustaitoja peruskauden jälkeen. Toistot jäävät usein aivan liian vähäisiksi. Esimerkiksi sotilaan ehkä tärkein taito, ampuminen, on kiristetty minimiin; tuskin sataa laukausta enempää kukaan ampuu p-kauden aikana – jos edes sitäkään. Toki syy on enemmän taloudellinen kuin itse Puolustusvoimien oma päätös. Onneksi sotilas ehtii (toivottavasti) oppia nämä tärkeät perustaidot paremmin ja muut vaadittavat taidot erikoiskoulutus- ja joukkokoulutuskaudella ja perehtyä asioihin paremmin. Näkkileipää tarjotaan taloudellisesti kuitenkin myös näillä kausilla valtionrahoituksesta.
Mutta itse asiaan, eli peruskauden joihinkin ongelmiin. Mitä ongelmia on? Sotilas, ainakaan suurin osa heistä, ei hallitse perustaitoja peruskauden jälkeen. Toistot jäävät usein aivan liian vähäisiksi. Esimerkiksi sotilaan ehkä tärkein taito, ampuminen, on kiristetty minimiin; tuskin sataa laukausta enempää kukaan ampuu p-kauden aikana – jos edes sitäkään. Toki syy on enemmän taloudellinen kuin itse Puolustusvoimien oma päätös. Onneksi sotilas ehtii (toivottavasti) oppia nämä tärkeät perustaidot paremmin ja muut vaadittavat taidot erikoiskoulutus- ja joukkokoulutuskaudella ja perehtyä asioihin paremmin. Näkkileipää tarjotaan taloudellisesti kuitenkin myös näillä kausilla valtionrahoituksesta.
On kuitenkin yksi mutta, joka asettaa koko
Puolustusvoimien uskottavuuden kyseenalaiseksi peruskaudella ja vaikuttaa
maamme puolustuskykyyn vuosikymmenten päähän. Asia, jota oma kansantaloutemme, eduskuntamme,
presidenttimme tai kukaan ei päätä. Asia,
joka saa minut epäilemään selviytymistämme sotatilanteessa. Nimittäin
peruskauden yksi tärkeimmistä tehtävistä taistelijan perustaitojen opettamisen
ja oppimisen lisäksi on valita taistelijat heille sopiviin tehtäviin: he, jotka
ovat johtamiskyvykkäitä, lähtevät johtajiksi; he, joiden sopivuus sotilaspoliisiksi
on hyvä, lähtevät sotilaspoliiseiksi; he, jotka ovat syntyneet ryömimään
suojanaamarit eli nasset päässään, lähtevät suojausmieheksi jne. Hyvin yksinkertaista - eikö vain?
"Yksilön onni ei ole kuitenkaan Suomineidon onni."
Tällä hetkellä tämä ei toteudu. Puolustusvoimat
kuuntelee – enemmän tai vähemmän – varusmiestä ja hänen
palvelushalukkuuttaan – onneksi. Yksilön onni ei ole kuitenkaan Suomineidon
onni, sillä Puolustusvoimat menettää saapumiserän –
ikäluokan – parhaimmistoa ”rivitehtäviin”, joissa taistelija toimii
tehtävissä, joissa hänen kykyjään ei ulosmitata täysin. Esimerkiksi monet
urheilijat, jotka usein ovat erittäin hyviä sotilaita, selviävät armeijasta puolella vuodella ja monet johtamiskykyiset
haluavat nopeasti takaisin siviiliin. Omasta saapumiserästäni p-kauden lähes
järjestänsä parhaimmat sotilaat palvelevat kuusi kuukautta. Heistä useasta olisi
voinut tulla RUK-kamaa. Ainakin AUK:issa he kaikki olisivat olleet.
Toki me kaikki haluamme takaisin reserviin
mahdollisimman nopeasti, mutta jotkut haluavat sitä kiihkeämmin kuin toiset –
se on ymmärrettävää. Itsekään en halunnut palvella 12 kuukautta. Oma menestyksennälkäni
ei koskenut armeijaa. Saan palvella 9 kuukautta, ennen armeijan aloittamista se
tuntui aivan liialta. Nyt olen hyväksynyt sen. Peruskaudella tärkein
taistelijan mitattava taito on siis puhumisen taito: kuka keksii - tai kenellä on - parhaimmat syyt saada palvella vähiten.
Koska käytännössä nyt
johtajakoulutukseen pääsee edellä mainitun syyn vuoksi myös ”vähemmän”
johtamiskyvykkäät, niin maamme uskottava puolustus on entistä heikommalla
tolalla. Esimerkiksi puolen vuoden koulutukseen, vähemmän sanotaanko merkittävimpiin
tehtäviin, koulutetaan saapumiserissä nyt huippuyksilöitä – urheilijoita ja
muita, joilla fyysiset ja henkiset ominaisuudet ovat korkealla – ja
saapumiserän ”töhöt” , joita ei voi laittaa vaativampiin tehtäviin. Käytännössä siis tässä ”vähemmän” kyvykkyyttä
vaativassa tehtävässä - toki kaikki sotilaat ovat sotatilanteessa äärimmäisen tärkeitä vartiomiehestä aina kenraaliin asti - on ikäluokkamme huippuja ja alinta palvelustasoa.
Johtajakoulutuksessa voimme nähdä saman oravanpyörän:
halukkuus johtajakoulutukseen määrää enemmän sen, kenestä tulee alikersantti –
johtaja. Sen sijaan kyvykkyys johtaa, henkiset ja fyysiset ominaisuudet ovat
alempana asteikossa - toki niitäkin vaaditaan. Toki kaikkea voi oppia ja opettaa ja ketään (toivottavasti), joka on aivan susi, ei oteta johtajaksi. Kuitenkin todennäköistä on,
että yksilö, jolla on korkeampi lähtötaso ennen esimerkiksi alikersantiksi
kouluttautumista, saavuttaa myös korkeamman tason 12 kuukauden aikana.
Palveleeko tämä nykyinen konsepti siis maatamme? Ei. Palveleeko tämä yksilöä? Kyllä. Nyt sitten mietitään, kuinka uskottava puolustuskykyinen armeija meillä on. Ei kovinkaan. Ei ainakaan niin uskottava kuin se voisi olla. Uskottavaa puolustuskykyä ei ulosmitata täydellisesti.
"Palveleeko tämä nykyinen konsepti siis maatamme? Ei. Palveleeko tämä yksilöä? Kyllä. "
Toinen asia - mikä p-kaudessa pisti silmään - on, että joukkueiden kouluttajat
ehtivät tutustua taistelijoihinsa minimaalisen vähän kauden aikana. On aika
käsittämätöntä, että he pystyvät rankkaamaan taistelijoita, vaikka he muistavat
vain muutaman alokkaan nimen p-kauden loppuessa. Tämä on ainakin oma kokemukseni. Käytännössä alokkaat rankataan
paremmuusjärjestykseen testituloksien perusteella. Monet testitkin taistelijat
tekevät pilkesilmäkulmassa - jotta ei tarvitsisi palvella täyttä palvelusaikaa.
Niinkään konkreettista, ainakaan riittävää, tutustumista alokkaan kykyihin ei tapahdu. Henkilökohtaiset haastattelutkin kestävät minuutista muutamaan minuuttiin. Näillä minimaalisen vähillä tiedoilla päätetään, kuka kouluttautuu johtajaksi ja muihin tehtäviin. Päätös on aika iso kuitenkin: sota-ajan tilanteessa se punnitaan todenteolla.
Niinkään konkreettista, ainakaan riittävää, tutustumista alokkaan kykyihin ei tapahdu. Henkilökohtaiset haastattelutkin kestävät minuutista muutamaan minuuttiin. Näillä minimaalisen vähillä tiedoilla päätetään, kuka kouluttautuu johtajaksi ja muihin tehtäviin. Päätös on aika iso kuitenkin: sota-ajan tilanteessa se punnitaan todenteolla.
"On myös syytä miettiä, ovatko fyysiset testit päivittyneet jo liikaa 2000-luvulle. "
On myös syytä miettiä, ovatko fyysiset testit päivittyneet armeijassa jo liikaa 2000-luvulle ja sen ylitse.
Esimerkiksi tuskin omasta lihaskunnostasi kovinkaan suurta tietoa saadaan
testaamalla punnerrukset, vatsat ja vauhditon pituus. Toki testi on nopea ja helppo tehdä.
Jokainen varmasti ymmärtää, että jos
haluamme pitää armeijamme puolustuskyvyn parhaimmalla mahdollisella tasolla,
valitsisimme tehtäviin absoluuttisesti sopivimmat taistelijat. Tähän emme
tarvitse määrärahoja, emme jatkuvaa talouskasvua etc.
Mitä tarvitsemme? Tarvitsemme maanpuolustustahtoa nuoriltamme. Tarvitsemme sitä, että armeija on oikeasti paikka, josta voi saada hyötyä elämässään; enemmän kuin se nyt antaa. Tällöin jokainen huipputaistelija myös haluaa palvella parhaimman kykynsä mukaan - antaa elämästään vuoden isänmaan uskottavan puolustuksen ylläpitämiseksi.
Mitä tarvitsemme? Tarvitsemme maanpuolustustahtoa nuoriltamme. Tarvitsemme sitä, että armeija on oikeasti paikka, josta voi saada hyötyä elämässään; enemmän kuin se nyt antaa. Tällöin jokainen huipputaistelija myös haluaa palvella parhaimman kykynsä mukaan - antaa elämästään vuoden isänmaan uskottavan puolustuksen ylläpitämiseksi.
Absoluuttinen konsepti ei olisi kuitenkaan paras mahdollinen yksilöiden kannalta. Nykyisen kansantaloudenkaan kannalta se ei taitaisi olla - tai muutenkaan valtiomme kannalta.
Miksi?
Työelämään on saatava mahdollisimman nopeasti nuoret.
Usein nopeasti armeijasta pääsevät ovat jo varmistaneet opiskelupaikkansa (minä
en päässyt nopeasti, vaikka olenkin varmistanut), heillä voi olla vakituinen työpaikka, heillä
on maatila hoidettavana perheensä kautta tai he ovat huippu-urheilijoita, jotka
tarvitsevat aikaa harjoittelulle ja sille että he tulevaisuudessa voisivat
tuoda itsetuntoa maamme väestölle menestyksellä toiselle "sotatantereella". Tai sitten heillä on lapsia tai sellaisia huolia siviilissä, jotka pitäisi päästä äkkiä hoitamaan, esimerkiksi velat, asuntolaina jne. Ja
kaikkea muuta - ennen kaikkea heillä on selvät suunnitelmat tulevaisuudelle. Syitä on paljon, hyviä ja huonojakin. Tärkeintä on kuitenkin, että siviilielämässä
menestyy ja armeija ei estäisi sitä: se (menestyminen) luo tähän maahan hyvinvointia kaikille, ainakin joidenkin poliittisten mielipiteiden mukaan.
"He voivat olla pois syrjäytymisestä, Kelan tiskiltä, Hurstin leipäjonosta."
Sitten pidempään palvelevat voivat
etsiä omaa itseään pidemmän aikaa armeijassa: ehkä saada opiskelupaikan(tai sitten opiskelupaikan saaminen vain vaikeutuu armeijassa, kuten usein on), ehkä
löytää oman ammattinsa armeijasta tai muuten vain saada elämänsä raiteilleen,
jos näin ei ole vielä aiemmin ollut. He voivat olla pois syrjäytymisestä, Kelan
tiskiltä, Hurstin leipäjonosta. Heille valtio antaa täyshoidon ja maksaa siitä
vielä jotain (5 euroa päivältä miehillä; 5,50 naisilla). Ehkä armeija voi siis
estää syrjäytymistä? Tietenkin se toteutuu vain silloin, jos
syrjäytymisvaarassa oleva nuori suorittaa asepalveluksensa ja löytää elämälleen
uuden tien.
Tässä maailmantilanteessa, Suomen sotilaalliset uhkakuvat ovat pienet,
järjestelmämme toimii. On hyvä, että jokaista sotilasta kuunnellaan. Mutta sotatilanteessa se ei toimi; armeijamme johtajien
johtamiskyky ei ole parhain mahdollinen. Jokainen varmasti ymmärtää tämän.
Vaikka toki johtajakoulutukseen suuntautuvilla ei niin huippu-yksilöille
tarjotaan riittävä koulutus johtaa ja oppia johtamisen ABC-portaat. Eri asia on
sitten se, onko johtajakoulutus päivittynyt "jo" tälle vuosituhannelle.
Joidenkin sen käyneiden mielestä ei. Joidenkin mielestä aliupseereille ei
tarjota riittäviä johtamistaitoja. Itse en tähän voi sanoa oikein mitään, sillä
kyseistä aliupseerikoulua en ole käynyt – enkä koskaan tule käymään. Olen vain
puheiden varassa. Tuskin kuitenkaan armeijan johtajakoulutus tarjoa mitään rakettitiedettä johtamiseen – siltä ainakin vaikuttaa.
"Armeijan johtajakoulutus ei tarjoa mitään rakettitiedettä johtamiseen."
Nykyajan
johtaminen lähtee aina joukosta, joukkona toimimisesta, joukkona
päättämisestä – yhteistyöstä. Armeijan johtamisjärjestelmä lähtee hierarkiasta - niin sen pitääkin monien mielestä olla, muutenhan ei isot joukot toimisi niin kuin halutaan. Johtajaa ei
saa kyseenalaistaa. Olisihan se vaikeata, jos koko ajan kyseenalaistettaisiin johtajien käskyt. Tosin jos maailmassa – työpaikoilla, kotona, siviilissä – ei kyseenalaisteta vallitsevia ajatuksia, niin miten voimme kehittyä.
Mutta ennen kaikkea nykyisin maamme johtajina eivät ole Suomineidon parhaimmisto niin kuin oli ennen johtuen kuvailemastani tilanteesta. Silloin oli, kun vielä jokainen halusi olla jokin muu kuin vain rivimies.
Jos joku haluaa vielä saada konkreettisen esimerkin, millainen on hyvä johtaja, niin katsokaa Tuntematon sotilas. Siellä on joku Koskela.
Ja lopuksi aforismi siitä, millainen on oikea johtaja. Sellainen, jonka puolesta voi syöksyä, ryömiä, taistella jne.
"Muista pomon ja johtajan välinen ero. Pomo sanoo, ‘mene‘.
Johtaja sanoo, ‘mennään‘."
Muutamia tälläisia johtajia olen tavannutkin elämässäni - armeijassakin kuluneina viikkoina. Enemmän kuitenkin pomoja.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Kiitos kommentistasi!